تبریک وتشکر ونتایج آرای شهر سیرجان

ستاد انتخاباتی مهندس سید محمد ایران نژاد از کلیه مردم فهیم وهمیشه در صحنه شهرستان سیرجان به علت شرکت باشکوه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها وانتخاب برادر ارجمند سیدمحمد ایران نژاد با رای بالا خود به عنوان نمایند شورای شهر کمال تشکر را دارد

با تبریک به این برادر گرامی و دیگر نماینده های محترم انشا الله  شاهد تحولی چشمگیر در شهر تاریخی سیرجان باشیم


نتایج ارای شهر سیرجان به شرح زیر می باشد

1-ایراندوخت رضایی              11319

2- سید محمد ایران نژاد         11248       

3-محمد عسکری                9808

4- عوض پور                      9630

5- دکتر رضوی                   9397

6-محسن اسدی               8926

7- محمد ایران نژاد              8937    

8-حمزه صادقی                 8713    

9- خانم امینی زاده             8513 

10-امین صادقی                7841   

11- عبدالرضا محبوبی زاده    7454


سید محمد ایران نژاد

تحصیلات: کارشناس مهندسی مکانیک

سوابق:
• عضو هیات مرکزی انجمن مدیریت راهبردی استان
• مدیر و موسس هنرستان، دبیرستان و مرکز دارالفنونICDL

• عضو کمیته تحول اداری آموزش و پرورش سیرجان

---------------------------------------------------------------------------------------------------

سید محمد ایران نژاد فرزند سیدآقا در شب یلدای سال 1351 در روستای کهوئیه از توابع پاریز سیرجان در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود.

او دارای مدرک تحصیلی مهندسی مکانیک و در حال حاضر مدیر هنرستان دارالفنون سیرجان می باشد. مدت 20 سال است که در آموزش و پرورش خدمت می کند هنرستان دارالفنون را در سال 1382 تاسیس کرد و درهمان سال آغازین رتبه برتر خلاقیت و ابتکار دانش آموزی را درسطح کشور به سیرجان آورد هنرستان دارالفنون تنها مدرسه ای است که بیش از سی لوح تقدیر از وزارت آموزش و پرورش را به دانش آموزان ،اولیاء و مدیران خود اختصاص داده است .

مهندس ایران نژاد سپس در سال 1386 مرکز ICDL دارالفنون را تأسیس کرد به طوری که تاکنون بیش از دو هزار نفر در این مرکز مهارتهای کامپیوتر را آموخته اند که یا کارت بین المللی ICDL را دریافت نموده اند و یا در طی گذراندن دوره های علوم نوین کامپیوتری در این مرکز می باشند و هم اکنون نیز مهندس ایران نژاد در آستانه ده ساله شدن هنرستان دارالفنون ، اقدام به تأسیس دبیرستان دارالفنون در رشته های مختلف نظری نموده است . مدیریت مثال زدنی این مجموعه ها باعث شد که بیشترین اقبال عمومی را به خود اختصاص دهند به طوریکه هنرستان دارالفنون بالاترین آمار دانش آموز را در بخش دولتی و غیر دولتی به خود اختصاص داده است.


مهندس سید محمد ایران نژاد در کنار شغل مقدس معلمی و مدیریت مجموعه های دارالفنون مشاور شغلی و کارآفرینی می باشد .به طوریکه تاکنون بیش از دویست طرح کسب و کار را یا مسقیماً نوشته و یا مشاور اجرای این طرح ها بوده است. مجموعه دارالفنون که بیش از 40نفر شغل را ایجاد نموده یکی از این مجموعه ها می باشد.

مهندس سید محمد ایران نژاد دوره های کار آفرینی را به صورت تخصصی پشت سر گذاشت و در سال 1388 به عنوان مدرس کار آفرینی به انجمن مدیریت راهبردی استان کرمان پیوست ، او هم اکنون عضو هیئت مرکز انجمن مدیریت راهبردی استان کرمان می باشد و در کار گروه آموزشی ایفای نقش می کند .

مهندس ایران نژاد مدرس آموزش خانواده نیز می باشد و در همین راستا تخصصی در مشاوره خانواده نیز دارد . به عنوان عضو کمیته تحول اداری آموزش و پرورش سیرجان یکی از فعال ترین چهره های فرهنگی در آموزش و پرورش است که در عمل آموزش و اشتغال و اخلاق را در هم سرشته و تبدیل به مدیری توانمند در عرصه فنی و حرفه ای و کار آفرینی شده است.

مهندس سید محمد ایران نژاد علاقه زیاد به شعر و شاعری دارد به طوری که سروده های زیبائی از او در انجمن شعر سیرجان به نقد گذاشته شده و در این راستا افتخار خود را شاگردی استادانی چون مرحوم استاد رعایی می داند. او در سن 15 سالگی به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت و این افتخار را داشت که در نوجوانی هم نفس دریا دلانی چون شهید حسین نادری و شهید اکبر محمود آبادی باشد که به گفته خودش این افراد در کنار سرهنگ پاسدار کمال ستوده نیا تغییری شگرف در زندگی او ایجاد کردند.
مهندس ایران نژاد مداح اهلبیت است علاقه زیادی به هنر تعزیه خوانی دارد و خود و دو فرزندش در ایام عزاداری سالار شهیدان در حسینیه کهوئیه تعزیه می خوانند او نوحه خوانی برای آقا اباعبدا... را از افتخارات زندگی خود می داند.


او مسابقات قوی ترین دانش آموزان را برای اولین بار در سیرجان پایه گذاری کرد به طوریکه ششمین دوره ان امسال در هنرستان دارالفنون در سطح شهرسیرجان برگزار شد. سخت کوشی و کار مداوم سرلوحه ی زندگی اوست و در شبانه روز بین 14 تا 16 ساعت به کار و تلاش مشغول است . او معتقد است که :
ما زنده از آنیم که آرام نگیریم                          موجیم که آرامش در عدم ماست

---------------------------------------------------------------------------

چشم انداز :

محدوده مجاز شوراها کجاست؟
مشورت، یکی از ارکان مهم سلامت تصمیم گیری هاست. جامعه ای که سنت مشورت در آن حاکم نیست، در تب و تاب خود محوری می سوزد، ولی در جامعه ای که در آن هم فکری و نظرخواهی از اجزای ضروری آن به شمار می رود، بهترین و کامل ترین مسیر در برابر افراد گشوده خواهد شد. آنان که گرفتار خودرأیی و استبدادند، در اشتباه به سر می برند و تنش های اجتماعی و سیاسی می آفرینند. نبود سنت مشورت در جامعه، رشد افکار را متوقف می سازد و مردم آن شایستگی زندگی حقیقی را از دست می دهند.
دیدگاه :
از مظاهر ابراز نظر و عقیده در اداره شهرها نهاد مدنی شوراهای اسلامی شهر می باشد که بر پایه اصول قانون اساسی و با توجه به تجربیات جهانی در جهت تحقق حقوق شهروندی و رفع نارسایی ها به وجود آمده اند. شوراها در اولین قدم وظیفه جلب مشارکت های مردمی در اداره شهر را دارند تا با جلوگیری از تبعیض به وضع مقررات محلی بپردازند و بر اجرای آن ها نظارت اثربخش داشته باشند. نمایندگان شورا همچنین مکلفند نارسایی های حوزه کاری خود را ارزیابی نموده و طرح ها و لوایحی را جهت رفع این نارسایی ها تدوین و به دولت و مجلس شورای اسلامی بفرستند. امیدوارم در انتخابات پیش رو انتخاب مردم براساس شایسته سالاری بوده و از حب و بغض و موضع گیری های طایفه ای و فرقه ای به دور باشد. چون فارغ از هر زنده باد و مرده باد باید سر به راه اصلاح اوضاع این شهر بنهیم. آرمانشهر ما با دستان، گام ها و نظارت خودمان ساخته می شود و بس

رئوس برنامه های پیشنهادی مهندس سید محمد ایران نژاد

- انتخاب شهرداری شایسته با خصوصیات بارزی همچون پاک دامنی ، تعهد ،تخصص وآشنا با فرهنگ بومی سیرجان

- نظارت کامل بر عملکرد ودفاع منصفانه از شهردار انتخاب شده وپرهیز از هرگونه غرض ورزی و اعمال سلایق شخصی

- تقسیم عادلانه ی عواید وثروت شهری بین محلات مختلف شهر ونگاه ویژه به محلات محروم

- لزوم شفاف سازی واطلاع رسا نی مداوم و همگانی در خصوص پیمان ها وقرارداد های کلان شهرداری در جهت مبارزه با فساد اداری و رانت خواری

- حمایت از حقوق حقه ی زنان از طریق توسعه ی اماکن ورزشی وتفریحی اختصاصی ، نگاه ویژه به زنان سرپرست خانوار و جلوگیری از استسمار حقوق زنان کارگر

-تشریک مساعی با مسئولین شهرستان ونمایندگان استان در مجلس، به جهت حل مشکلات کارگران ساختمانی وفصلی از جمله بیمه ، از کار افتادگی وحمایت در برابر سوانح وایجاد فضای سرپوشیده و دارای امکانات اولیه اسکان وعزت بخشی به این قشر زحمت کش

- پیگیری مجدانه در خصوص بالا بردن کیفیت آسفالت مورد استفاده شهرداری وتلاش در جهت بهبود هرچه بیشتر وضعیت آسفالت خیابان ها ومعابرسطح شهر

- رایزنی وتعامل سازنده با مدیران شهرستان ومجتمع معدنی گل وگهر جهت اقدام فوری وعاجل در خصوص حل معضل جاده گل گهر وتامین سلامت عمومی کارکنان این مجتمع

- پیگیری مستمر در جهت ارائه خدمات نوین شهری منجمله بهرمندی محلات از آب شرب سالم (بدون شن)جمع آوری ،دفع وبازیافت استاندارد زباله وتلاش در جهت احداث کارخانه بازیافت زباله وبهبود کیفی حمل ونقل درون شهری

- توجه ویژه به محیط زیست از طریق گسترش جنگل کاری وترویج فرهنگ درختکاری وتلاش همگانی برای حفظ منابع طبیعی با توجه به رشد فزاینده آلایندهای صنعتی ومعدنی در سیرجان

- تلاش برای احداث اماکن تفریحی ، فرهنگسراها ، سینما ، آمفی تئاتر وکلوپ های ورزشی در جهت ارتقای روحیه ی شادی ونشاط در آحاد شهروندان

- ساماندهی زمین ها وباشگاه های ورزشی محلات وپیگیری واگذاری زمین هایی با کاربری ورزشی به بخش خصوصی وباشگاه ها وحمایت از ورزش حرفه ای در سطح شهر سیرجان

سیرجانی در شان مردم سیرجان چگونه شهری است؟

آیا سیرجانی که به دلیل کوچکترین بارندگی معابر آن قفل می شود و عبور و مرور در آن به کندی صورت میگیرد ؛ در شان ایران اسلامی است ؟

آیا سیرجانی که به دلیل کمبودپارکینگ های عمومی فضایی برای پارک خودرو ؛ عمدتا در مناطق مرکزی شهر ندارد و باعث جریمه شدن خودروها میشود در شان ایران اسلامی است؟
آیا سیرجانی که به هر خودرو پارک شده در خیابان و کوچه پس کوچه های آن نگاه میکنی از ترس سرقت ؛ قفل فرمان و پدال و دزدگیر و... دارد؛ در شان ایران اسلامی است؟
آیا آیا آیا ........
چه باید کرد ؟ باید منتظر چه کسی باشیم تا بیاید و سیرجان را برای ما سیرجانی در شان ایران اسلامی نماید؟وظیفه خود ما ساکنین شهر سیرجان در قبال این سوالات چیست؟
وظیفه اعضای شورای شهرمان ومسئولین شهرداریمان در این خصوص چیست؟
چرا در اصل 100 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شوراهای شهر و روستا پیش بینی شد؟
سیرجان قبل از تصویب اصل 100 قانون اساسی ج.ا.ایران با سیرجان کنونی که 14 سال ازاجرای این اصل مترقی در قانون اساسی می گذرد چه تفاوتهایی نموده است؟
اعضای شوراهای شهراول و دوم و سوم برای اینکه سیرجان ؛ سیرجانی در شان ایران اسلامی شود چه کردند؟
اعضای شورای شهربعدی چه وظیفه ای در قبال تبدیل سیرجان به سیرجانی در شان ایران اسلامی دارند؟
شوراها تشکیل شدند تا مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم حل شوند؛آیا اینگونه شده است؟اگرنه مشکل در کجاست؟
مگر نه این است که اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی ؛نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها ،و دیدگاه ها در اداره امور کشور است ؟ و این نقطه ی مقابل نظام های ارتجاعی و استبدادی است؟ چقدر شهروندان و نخبگان شهری برای اداره شهر سیرجان ، مورد مشورت قرارگرفته و می گیرند؟
چرا مذاکرات شورای شهر سیرجان و تصمیم گیریها برای شهر سیرجان به صورت علنی( همچون مذاکرات مجلس شورای اسلامی )    از رسانه استانی پخش نمیشود؟
سیرجان اگرچه یک شهر است ؛اما شهری است که صورتی کوچک از کل استان است.در زمینه های مختلف مسکن،راهسازی،محیط زیست،حتی مسائل سیاسی، اجتماعی،و ...،بنابراین ،اداره شهر سیرجان و تصمیم گیری برای شهر سیرجان در سطح استانی بازتاب دارد.واهمیت دارد.
خلاصه آنکه چگونه شهری در شان ملتی است که روی دنیایی ازثروت مادی و معنوی و فرهنگی وتمدنی نشسته است ؟

اینها سوالاتی است که باید برای پاسخ بدانها فکر کنیم
اولا در مورد وضعیت شهرها به نظر می رسد شکل گیری شهرهای مختلف دنیا خواستگاه فرهنگی دارد معماری شهرها ؛ رنگ و فضاسازی شهرها راه های دسترسی ؛خیابان کشی ها مدل کوچه ها ؛ موقعیت بازارها ؛ اماکن عبادی و زیارتی نظیر مساجد ، معماری مساجد خلاصه همه و همه خواستگاه فرهنگی و تمدنی دارند.از این رو من سیرجان را قابل مقایسه با هیچ شهر ودیاری نمیدانم.چرا که فرهنگ ایرانی و اسلامی را مدلی متفاوت از سایر جوامع حتی جوامع اسلامی میدانم.به عنوان مثال شما مدل چهارسوق در بازارهای ایران در اغلب شهرهای ایران راکمتر میتوانید در کشورهای دیگر ببینید مگر آنکه در آن عصر و زمان به دلیل نزدیکی جغرافیایی از یکدیگر تاثیر پذیرفته باشند.
از طرفی دیگر ما در حال حاضر با شهرهای مدرن روبرو هستیم مدرنیته سعی دارد.تا شهرها را شبیه یکدیگر نماید.الان شما پل ها را مدل جاده کشی ها را ببینید دنیا در حال شبیه شدن ویکرنگ شدن پیش میرود واین به نظر من اصلا چیز خوبی نیست .ما باید از معماری ایرانی اسلامی در شهرسازی مان استفاده کنیم.ما میراث دار یک فرهنگ دیرینه تاریخی هستیم.این فرهنگ باید در یکجا خودش را نشان دهد.
ثانیا: سیرجان در مقایسه با بسیاری از شهرهای دنیا بسیار شهر بزرگی است شاید به جرات بتوان گفت کشورهایی داریم که مساحتشان به اندازه شهر سیرجان است.اما رنگ سیرجان را رنگ قشنگی نمیبینم.سیرجان شهری خاکستری شده است .که در روانشناسی رنگها این رنگ رنگ شادی بخش و امید آفرینی نیست.شما به رنگ ساختمانهانگاه کنید .به رنگ سیمانی پل ها نگاه کنید.به رنگ روکار نمای ساختمانها نگاه کنید.اولا یک هارمونی و هماهنگی در آنها نیست .ثانیا خوشرنگ نیستند .به نظر من این بلایی است که مدرنیته بر سر شهرهای امروزی در آورده .نه میتوانیم از رنگ هایی نظیر رنگ آبی لاجوردی که رنگ غالب در معماری مساجد ایرانی بود استفاده کنیم نه وجدانمان می پذیرد 100 درصد با فرهنگ غربی به طراحی رنگ شهر و دیارمان بپردازیم.خلاصه آنکه اگر من یکی از اداره کنندگان شهرمان میشدم رنگ سیرجان را بر اساس مدلی پست مدرن تغییر میدادم.باید شهرمان را به لحاظ طراحی های محیطی بسپاریم به کلیه دانش آموخته گان رشته طراحی و هنرهای زیبای دانشگاه های کشورواز آنها بخواهیم تا سیرجان را برای ما زیبا طراحی نمایند.خداوند زیبا است زیبا می آفریند و زیبایی را دوست دارد.
اجازه بدهید مثالی بزنم.شما اگر بخواهید با یک میهمان خارجی به یک رستوران در ایران بروید به گونه ای که برای آن میهمان تازگی داشته باشد و از محیط آن لذت ببرد؛ اورا به چه نوع رستورانی میبرید؟به یکی از فست فودی هایی که رنگ غالب مغازه اش را قرمزآتشین نموده است (که در غرب فراوان است)؟.یا به یک رستوران سنتی که وسط آن آبنمایی است که صدای شرشر آب شنیده میشود ؟و کف آن با سنگ های آنتیک سفالین که وقتی آب روی آن پاشیده میشود از آن عطری خاص متصاعد میشود و در ودیوار آن با اشیای سنتی نظیر تور ماهیگیری فانوس های قدیمی ایرانی و.... تزئین شده است؟ باید سیرجان را به گونه ای بسازیم و جلو ببریم که هربیننده ای را متوجه فرهنگ و تمدن دیرینه آن نماید.علی رغم زحمات بسیاری که خصوصا برای سیرجان کشیده شده است ؛تا رسیدن به این نقطه خیلی فاصله دارد.ما به خیابانهایی سنگفرش شده نیاز داریم تا کی باید رنگ خیابان های ما به رنگ قیرمشکی باشد ما به نقاشی های خیابانی سه بعدی در کف خیابانهایمان نیاز داریم.
از طرفی دیگربه نظر من هیچ شهری در دنیا الگو نیست. معماری هر شهری در دنیا بر اساس فرهنگ آن ملت طراحی شده است .اما میتوان ازدنیا بهترین ایده ها را دید وگرفت و بومی نمود ودرسیرجان بکار بست.اگرما بهترین ایده ها را در کنار هم جمع کنیم لا اقل هارمونی دارد.و هارمونی آن جمع شدن بهترین ایده ها ی بشر در کنار یکدیگر است.
ما بایدساخت و سازرا از خداوند متعال یاد بگیریم.اگر خدایی گونه فکر کنیم اگرعادلانه بیندیشیم ؛در شهر اسلامی و مومنانه باید عدالت در تقسیم خدمات شهری رعایت شود .امنیت معنوی و آرامش روحی شهروندان تامین شود.زیبایی باید در اعلای درجه آن رعایت شود.صفای طبیعت رعایت شود.بناها مستحکم باشند شهر شهری منظم و قانونمند باشد.معابر بر اساس نیاز جانبازان و معلولین پیش بینی شده باشد و... اینها ویژگیهای شهر مومنان است .خلاصه آنکه نباید فقط شعار داد.و در عمل خبری از شهرو دیار مومنانه نباشد.همانگونه که خداوند همه چیز را در نهایت زیبایی و نظم آفریده ما نیز درطراحی ها و ساخت و ساز ها باید به این موارد عمل کنیم.
شهر سیرجان در برخی حوزه ها و زمینه ها به سمت و سوی یک شهر اسلامی رفتن را شروع نموده اما کافی نیست.هرچه به سمت زیبا سازی معابر شهری و فضای سبز پیش رویم به سمت شهر مومنان پیش رفته ایم هرچه به سمت استحکام بناهای شهری پیش رویم به سمت شهر ایده آل اسلامی پیش رفته ایم هرچه به سمت حفظ هویت تاریخی و اسلامی شهر پیش رویم به این هدف نزدیکتر شده ایم.هرچه از روشهای علمی در اداره شهر بیشتر بهره ببریم به شهر خداپسندانه نزدیکتر شده ایم.هرچه از رشوه خواری در شهرداریها و فساد اداری در آنها دورتر شویم به شهر ایده آل اسلامی نزدیک تر شده ایم.هرچه بتوانیم کار اداری مردم در مراجعه به شهرداریها را تسهیل کنیم به شهرمومنان نزدیکتر شده ایم .و خلاصه آنکه (حسب نص صریح آیه قرآن که می فرماید:"وامرهم شوری بینهم ) هرچقدر در اداره شهرمان از علم و فکر وبرنامه ی اشخاص عالم شهراستفاده کنیم به شهر ایده آل اسلامی نزدیکتر شده ایم.
قطعا سیرجان آنروزها قابل مقایسه با سیرجان اینروزها نیست.آن خانه های ویلایی با حیاط و حوض ودار ودرخت و سکوت و صدای گنجشک های لای درخت ها وجوی های روان درمناطق شهر سیرجان ...من به شخصه همیشه از بدو تولد تا الان در مناطق متوسط جامعه شهری زندگی کرده ام .و الان هم از این منظر میتوانم بگویم در تمامی زمینه ها شاهد رشد بوده ایم.ولی همچنان صحنه های آزار دهنده ای را در فضای زندگیمان شاهدیم.در راس آنها ترافیک و آلودگی هواست ونیزآلودگی صوتی و بی نظمی درعبور ومرور شما کافی است یک روز وقت بگذارید و لحظاتی را درمیدان قدس به تماشای عبور ومرور ماشین ها و آدم ها سپری کنید.نه عابرین به حقوق سواره ها احترام میگذارند ونه سواره ها به حقوق عابرین احترام میگذارند.پس بنابراین اگر این سیرجان را در نظر بگیریم سیرجان 30 سال پیش را بیشتر دوست دارم اما اگردسترسی های موجود شهری همچون بزرگراهها واتوبان ها وپل های عابرپیاده و... را در نظربگیریم سیرجان امروز را
بنابراین:
مشکل امروزسیرجان اینست که سیرجان شهری نیست که در شان فرهنگ و تمدن دیرینه ی ما ایرانیان باشد.علی رغم همه زحماتی که برای این شهر کشیده شده ومی شود؛ به دلیل برخی مشکلات شهر روزانه حقوق بسیاری از مردم رعایت نمیشود.شما اوقاتی را که مردم صبح ها برای رفتن به سرکار وبعد از ظهردر برگشت از محل کار درترافیک سپری میکنند را محاسبه کنید چه اتلاف وقتی ازآنها میشود.ویا نحوه بنزین زدن در جایگاه های پمپ بنزین را ببینید.در هیج کجای دنیا حتی درمحروم ترین کشور های آفریقایی شما نمیبینید که راننده خودش پیاده شود وبنزین بزند.بلکه عوامل جایگاه این کار را برای او انجام میدهند.در ایران نهایت این است که برای خودروهایی که راننده آن خانم باشند عوامل جایگاه بنزین میزنند.آنهم نه برای احترام به راننده بلکه برای اضافه مبلغی که بابت اجرت از او میگیرند.من برای احترام به حقوق شهروندان اهمیت بسیاری قایلم.مثال دیگری بزنم: چرا نباید مذاکرات شورای شهر سیرجان علنی باشد ونظیر مذاکرات مجلس شورای اسلامی به طور مستقیم ازرادیو استان پخش شود. مگر این تصمیمات برای مردم نیست چرا نباید مردم را در تصمیم گیریها مشارکت دهیم.؟چرا نباید سخنگوی شورای شهر سیرجان مرتب مردم را در جریان مصوبات شورا قرار دهد؟!خلاصه آنکه ملتی که به فرموده حضرت امام خمینی (ره) بهترین مردم ازصدر اسلام تاکنون هستند،ملتی که با نثار هزاران شهید از ارزش های دینی و ملی خویش دفاع نموده و همه سختی ها و فشار ها را متحمل شده اند حق شان بیش از اینهاست و مسئولین هرچه برای ایشان کار کنند کم است.
بنابراین سیرجانی در شان ایران اسلامی است که اشکالاتی را که در این مقال گفتیم نداشته باشد .با چنین سیرجانی چقدر فاصله داریم؟

از وظایف واختیارات شوراها چه می دانیم

نام شوراها از بدو شکل گیری گرچه شاید به گوش همگان خورده و هر شهروندی نسبت به موقعیت فردی و اجتماعی خود از این واژه مثبت شناخت نسبی داشته باشد، با این حال به نظر می رسد اگر به طور مشخص راجع به وظایف و اختیارات قانونی شورای اسلامی شهر یا روستا از آحاد مردم پرس و جو شود شاید اکثراً آشنایی کافی نداشته باشند و از آنجائیکه شناخت همشهریان عزیز با این قبیل مسائل در نوع انتخاب عناصر مناسب برای ایفای نقش در این نهادهای مدنی که تحقق حقوق شهروندی را درپی دارد، نقش موثری خواهد داشت. لذا بر آن شدیم وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر را به شرح زیر به آگاهی عموم علاقه مندان برسانیم:
 
در قانون ،وظايف و اختيارات شوراي اسلامي شهر به شرح زير مي‌باشد  
 
 1- انتخاب شهردار براي مدت چهار سال
 
تبصره 1- شوراي اسلامي شهر موظف است بلافاصله پس از رسميت يافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرايط اقدام نمايد.
 
تبصره 2- شهردار نمي‌تواند همزمان عضو شوراي شهر باشد.
 
تبصره 3- نصب شهرداران در شهرها با جمعيت بيشتر از دويست هزار نفر و مراكز استان بنا به پيشنهاد شوراي شهر و حكم وزير كشور و در ساير شهرها به پيشنهاد شوراي شهر و حكم استاندار صورت می گیرد.
 
تبصره 4- دوره خدمت شهردار در موارد زير خاتمه مي‌پذيرد.
 
الف:استعفاي كتبي با تصويب شورا
 
ب:بركناري توسط شوراي شهر با رعايت مقررات قانوني
 
ج: تعليق طبق مقررات قانوني
 
د:فقدان هر يك از شرايط احراز سمت شهردار به تشخيص شوراي شهر.
 
 2- بررسی و شناخت کمبودها ، نيازها و نارساييهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابيه و تهيه طرحهاو پيشنهادهاي اصلاحي و راه حلهاي كاربردي در اين زمينه‌هاجهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط
 
3- نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا و طرحهاي مصوب در امور شهرداري و ساير سازمانهاي خدماتي در صورتي كه اين نظارت مخل جريان عادي اين امور نگردد.
 
4- همكاري با مسئولين اجرايي و نهادها و سازمانهاي مملكتي در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و عمراني بنا به درخواست آنان.
 
5- برنامه‌ريزي در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعي، اقتصادي، عمراني، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي با موافقت دستگاههاي ذيربط.
 
6- تشويق و ترغيب مردم در خصوص گسترش مراكز تفريحي، ورزشي و فرهنگي با هماهنگي دستگاههاي ذيربط.
 
7- اقدام در خصوص تشكيل انجمنها و نهادهاي اجتماعي، امدادي، ارشادي و تاسيس تعاونيهاي توليد و توزيع و مصرف، نيز انجام آمارگيري، تحقيقات محلي و توزيع ارزاق عمومي با توافق دستگاههاي ذيربط.
 
8- نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمايه و داراييهاي نقدي، جنسي و اموال منقول و غيرمنقول شهرداري و همچنين نظارت بر حساب درآمد و هزينه آنها به گونه‌اي كه مخل جريان عادي امور شهرداري نباشد.
 
9- تصويب آيين نامه‌هاي پيشنهادي شهرداري پس از رسيدگي به آنها با  رعايت دستورالعملهاي وزارت كشور.
 
10-  تاييد صورت جامع درآمد و هزينه شهرداري كه هر شش ماه يكبار توسط شهرداري تهيه مي‌شود و انتشار آن براي اطلاع عمومي و ارسال نسخه‌اي از آن به وزارت كشور.
 
11-  همكاري با شهرداري جهت تصويب طرح حدود شهر با رعايت طرحهاي هادي و جامع شهرسازي پس از تهيه آن توسط شهرداري با تاييد وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي.
 
12-  تصويب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداري و موسسات و شركتهاي وابسته به شهرداري با رعايت آيين نامه مالي شهرداريها و همچنين تصويب بودجه شوراي شهر.
 
تبصره – كليه درآمدهاي شهرداري به حسابهايي كه با تاييد شوراي شهر در بانكها افتتاح  مي‌شود واريز و طبق قوانين مربوطه هزينه خواهد شد.
 
13-  تصويب وامهاي پيشنهادي شهرداري پس از بررسي دقيق نسبت به مبلغ، مدت و  ميزان كارمزد.
 
14-  تصويب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خريد، فروش، مقاطعه، اجاره و استيجاره كه به نام شهر و شهرداري صورت مي‌پذيرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعايت مقررات آيين نامه مالي و معاملات شهرداري.
 
تبصره – به منظور تسريع در پيشرفت امور شهرداري، شورا مي‌تواند اختيار تصويب و انجام معاملات را تا ميزان معيني با رعايت آيين نامه معاملات شهرداري به شهردار واگذار نمايد.
 
15-  تصويب اساسنامه موسسات و شركتهاي وابسته به شهرداري با تاييد و موافقت وزارت كشور.
 
16-  تصويب لوايح برقراري يا لغو عوارض شهر و همچنين تغيير نوع و ميزان آن با در نظر گرفتن سياست عمومي دولت كه از سوي وزارت كشور اعلام مي‌شود.
 
17-  نظارت بر حسن جريان دعاوي مربوط به شهرداري.
 
18-  نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
 
19-  نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سينماها، و ديگر اماكن عمومي، كه توسط بخش خصوصي، تعاوني و يا دولتي اداره مي‌شود با وضع و تدوين مقررات خاص براي حسن ترتيب، نظافت و بهداشت اين قبيل موسسات بر طبق پيشنهاد شهرداري و اتخاذ تدابير احتياطي جهت جلوگيري از خطر آتش‌سوزي و مانند آن.
 
20-  تصويب مقررات لازم جهت اراضي غيرمحصور شهري از نظر بهداشت و آسايش عمومي و عمران و زيبايي شهر.
 
21-  نظارت بر ايجاد گورستان، غسالخانه و تهيه وسايل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
 
22-  وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاري و مسيرهاي تاسيسات شهري.
 
23-  نظارت بر اجراي طرحهاي مربوط به ايجاد و توسعه معابر، خيابانها، ميادين و فضاهاي سبز و تاسيسات عمومي شهر بر طبق مقررات موضوعه.
 
24-  تصويب نامگذاري معابر، ميادين، خيابانها، كوچه و كوي در حوزه شهري و همچنين تغيير نام آنها.
 
25-  تصويب مقررات لازم به پيشنهاد شهرداري جهت نوشتن هر نوع مطلب و يا الصاق هر نوع نوشته و آگهي و تابلو بر روي ديوارهاي شهر با رعايت مقررات موضوعه و انتشار آن براي اطلاع عموم.
 
26-  تصويب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداري و سازمانهاي وابسته به آن با رعايت آيين نامه مالي و معاملات شهرداريها.
 
27-  تصويب نرخ كرايه وسايل نقليه درون شهري.
 
28-  وضع مقررات مربوط به ايجاد و اداره ميدانهاي عمومي توسط شهرداري براي خريد و فروش مايحتاج عمومي با رعايت مقررات موضوعه.
 
29-  وضع مقررات لازم در مورد تشريك مساعي شهرداري با ادارات و بنگاههاي ذيربط براي داير كردن نمايشگاههاي كشاورزي، هنري، بازرگاني و غيره.
 
تبصره 1- در كليه قوانين و مقرراتي كه انجمن شهر عهده‌دار وظايفي بوده است شوراي اسلامي شهر با رعايت مقررات اين قانون بعد از يك سال از تاريخ تصويب جانشين انجمن شهر خواهد بود.
 
تبصره 2- وزارت خانه‌ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و سازمانهايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است موظف‌اند در طول مدت يك سال مذكور در تبصره فوق با بررسي قوانين و مقررات مربوط به خود هر كجا نامي از انجمن شهر سابق آمده و وظايفي را به آن محول نموده است جهت اصلاح اين گونه موارد لايحه اصلاحي به مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايند.
 
30-  نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کليه سازمانها ، موسسات ، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمايه ، دارايي ها ، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری ، و همچنين نظارت بر حساب درآمد و هزينه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و |يگيريهای لازم بر اساس مقررات قانونی
 
تبصره - کليه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعايت مقررات مالی و معاملاتی شهرداری به عمل می آيد که اين اسناد بايد به امضای شهردار و ذي حساب يا قائم مقام آنان که مورد تآئيد شورا یشهر باشند برسد.
 
31-  شورا موظف است در پايان هر سال مالی صورت بودجه و هزينه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نمايد و نسخه ای از آن را جهت بررسی  به شورایشهرستا ن و استا ن ارسال کند.
 
32- واحدهای شهرستانی کليه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غير دولتی که در زمينه ارائه خدمات شهری وظايفی را بر عهده دارند ، موظفند برنامه سالانه خود را  در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظيم شده به شورا ارائه نمايند.
 
33- همکاری با شورای تآمين شهرستان در حدود قوانين و مقررات
 
34- بررسی و تآئيد طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصيلي و حريم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصويب نهايی

لینک منبع